Translate

Creative Commons

Llicència de Creative Commons
Aquesta obra de Eco-Mama està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 3.0 No adaptada de Creative Commons

Creative Commons

dissabte, 21 de setembre de 2013

Iniciant-nos en el Baby Led Weaning (BLW)



Iniciant-nos en el Baby Led Weaning (BLW)


Una vegada ens introduïm dins del meravellós món de la criança respectuosa i comencem a llegir, s'obre tot un món nou davant nostre i molt per aprendre; Part respectat, lactància materna, exterogestació, porteig, desenvolupament lliure, bolquers de tela... i com no, un cop tenim la lactància establerta, ens comencem a preocupar de l’alimentació  complementària i, llegint sobre el tema, comencem a veure les sigles BLW. Però que és exactament el Baby Led Weaning?

És molt difícil traduïr el terme al peu de la lletra, però, en el nostre idioma, es fan servir un munt de maneres diferents per a definir-ho;

-          Alimentació complementària lliure de purés.
-          Alimentació complementària a demanda.
-          Autoalimentació.
-          Alimentació autoregulada.
...

Totes elles són vàlides i es refereixen al mateix mètode:  La introducció de l’alimentació complementària sense purés i de manera respectuosa.

La base d'aquest tipus d'alimentació és que els bebès no prenen ni triturats ni purés, sinó que prenen els aliments directament a trossos. Trossos grans perquè els nadons puguin manipular-los amb facilitat i dur-se a la boca la part que els sobresurt de la mà .
-         En un principi, funciona molt bé tallar els aliments a palets, (per exemple palets de verdures) i abans del que us penseu, ja no serà necessari, perquè seran capaços d'agafar trossos petits, ja que aquest mètode ajuda a desenvolupar la motricitat fina i aprenen a fer la pinça molt ràpid.

Es tracta d'una alimentació dirigida pel nadó, tot respectant la evolució natural en el seu procés d’aprenentatge.
-         Es deixa experimentar lliurement als nadons; que mirin, toquin, olorin, sentin, tastin i, si volen, que mengin. Que facin el que hagin de fer.


Els pares han de resistir la temptació de calcular i controlar les quantitats ingerides pel nadó.
-         Aquesta sol ser una de les parts més difícils per als pares ja que estem acostumats a tenir-ho tot controlat i calculat, i allò abstracte, allò que no veiem, ens fa por, ens crea dubtes i ens fa sentir insegurs: “ho volem controlar tot”. El mateix passa amb la lactància materna i la única manera de saber que el nostre nadó esta ben alimentat és observar tots aquells signes que ens donen pistes del seu estat.
o       Indicis que el nadó pren el que necessita:
  No perd pes (Augmenta de pes progressivament, encara que més lentament que durant els primers sis mesos) està actiu, no es queixa, fa bona cara,... en definitiva, si el veus bé, està bé! (i fer les revisions mediques periòdiques, clar!)
  Un altre bon indici és la caca del nadó, que canviarà en funció de la dieta complementària.

Un punt molt important que li diferencia de l'alimentació amb triturats és com s'aprèn a menjar.
-          Amb el BLW, el bebè aprèn primer a mastegar i més tard a empassar, amb els triturats és totalment al contrari, primer aprenen a empassar i més endavant a mastegar
-          Els experts s’estan trobant cada cop amb nens més grans que només mengen triturat i triturat molt fi perquè s'ennueguen amb qualsevol trosset

Consells “Eco-Mama” per començar

Estar ben informat. Llegir sobre el tema :
-          “El niño ya come solo” (Gill Rapley. Tracey Murkett)
-          “El meu nen no menja” o “Mi niño no me come” (Carlos González)
-          “Se me hace bola (Julio Basulto)

Parlar amb altres famílies que segueixin el mètode.
-          Quedar amb ells i veure com mengen els seus fills
-          Veure vídeos de nens menjant sòlids

(Estar informat i veure exemples redueix les pors, sobretot la por a que el nadó s'ennuegui)

No fer menjar especial, és interessant que mengi el mateix que vosaltres. L'Important és aprendre l'hàbit. El que si que cal és adaptar la nostra alimentació (tota la família menjarà millor)
-          No afegir sal o sucre
-          Al principi, tallar trossos grans perquè puguin agafar-los sols.

Tenir clar que al principi no menjarà molta quantitat, no és l'objectiu. L'objectiu és que ho passi bé, experimenti, i formi part de l'acte social que és el menjar en família.
-         L'alimentació complementària és un complement i no substitueix en cap moment el pit, que l’hi aporta tots els nutrients que ell necessita. Aquest segueix sent el principal aliment del nadó i ho seguirà sent durant molt de temps, fins que tingui una dieta variada i abundant.

No preocupar-se d'embrutir ja que, es tracta que el nadó experimenti i es diverteixi amb el menjar. És molt divertit però també s'embrut molt; paciència, quan hàgim acabat es neteja tot.
TRUCS:
-         Aconseguir una trona de fàcil neteja
-         Posar un “hule” sota la trona. (No s'embrut tant i es poden aprofitar els trossos que cauen)
-         Si es comença a l'estiu el millor és deixar-l’ho nu i a ser possible menjar a l'exterior, i si és hivern un pitet de mànigues.
-         No posar plat, és massa temptador d’acabar per barret, no hi ha millor plat que la safata de la trona o la mateixa taula.

Tenir una càmera a mà, és un moment preciós i súper divertit.

Normes bàsiques de seguretat

No començar abans dels 6 mesos. Partim de la base que l’alimentació complementaria s’inicia al 6 mesos d’edat tal i com diu la OMS,(Organització mundial de la salut) UNICEF I AEP (l’Associació espanyola de pediatria)  Recomanen a totes les mares la lactància materna exclusiva durant els primers 6 mesos, amb la finalitat d'oferir als seus fills un creixement, desenvolupament i salut òptims. Posteriorment, fins als 2 anys o més, els lactants han de seguir amb la lactància materna, complementada amb altres aliments nutritius.
No només per aquestes recomanacions, sinó perquè abans dels 6 mesos el seu sistema immunitari i digestiu no està preparat per a menjar sòlids.

Que s’assegui amb l’esquena recta y la postura estable a la falda o en una trona (no si valen maxicosis, tumbones...)

Mai introduir l'aliment en la boca del nadó, oferir-li posant-la davant seu. Han de ser ells mateixos qui l’agafin, així demostren que estan preparats per fer-ho, i en aquest moment, en agafar-ho amb la seva mà; calcula la quantitat, la grandària, la forma, la textura... i, en fer tot això, hi ha moltes menys probabilitats que s'ennuegui.

Ni son ni gana! És important que estigui concentrat i més val que es salti un àpat. Cal escollir moments en que el nadó no tingui son ni gana i no preocupar-se si no fa tots els àpats o si menja molt poc, temps al temps. Cada nen té el seu propi ritme i si no ho fa és que encara no està preparat per fer-ho. Mentrestant el pit li dona tots els nutrients que necessita.

Deixar que es concentri i es prengui el seu temps. Millor no distreure ni premiar mentre manipula els aliments.

Oferir aigua amb got, sobretot quan comenci a menjar aliments secs.

Treure els ossos i tallar per la meitat aliments petits (olives, raïm, cireres...)

No deixar-lo sol mentre estigui menjant



Aliments a evitar:

El teu nadó pot menjar pràcticament tot el que tu menges, però cal tenir en compte la manera de cuinar.

-       Sal: la Sal no és bona per als nadons i cal evitar-la, els seus ronyons no són prou madurs i en excés pot ser perjudicial per a ells. Un nadó no hauria de prendre’n mes de 1g. al dia o 0.4 de sodi. I com ho sabem això? doncs un aliment es alt amb sal quan, per cada 100g. porta més de 1.5g de sal o 0.6 de sodi.
-         Sucre: millor no afegir ni oferir aliments amb altes quantitats de sucre ja que, s’utilitza per edulcorar però no aporta cap nutrient necessari i a més fa malbé les dents i aporta calories innecessàries.
-        Mel: no està indicada a menors de un any ja que s’ha demostrat que és una font de botulisme.
-     Ou cru: els ous es poden prendre a partir dels 6 mesos però ben fets, crus podrien portar salmonel·la i produir una infecció estomacal greu.
-         Fruits secs: estan prohibits per perill d’afogament
-   Conservants i edulcorants artificials:  tots els numeros E- així com l’aspartamo, sacarina, glucamato monosodic, etc.
-         Fibra: no és adequada per a nadons ja que, per la seva immaduresa, pot irritar el seu tracte digestiu i interferir en l’absorció de nutrients com el ferro i el calci.
-       Menjar preparat i fregits: per els excessos de sal, sucres, conservants, colorants i un llarg etc. Sempre és millor cuinar aliment frescos i cuinats al vapor, planxa o bullits.

Perquè m'agrada el BLW?

És respectuós amb el nadó. Ell escull què, com i quan vol menjar
És beneficiós per al seu desenvolupament
-         Afavoreix la seva motricitat fina
-         Afavoreix el seu desenvolupament cognitiu
-         Aprèn a prendre decisions...
És molt pràctic. Al menjar el mateix que la resta de la família:
-         Dóna molta llibertat, permet entrar i sortir i anar a menjar fora sense haver de preparar les mil i una.
-         Redueix estrès
-         Regala temps
El moment del menjar és un moment feliç:
-         No hi ha llàgrimes ni crits a la taula
-         És un moment alegre i divertit


És un moment molt especial en la vida dels fills, passa molt ràpid i val més la pena viure-ho amb alegria.

Per a més informació us podeu apuntar a la propera xerrada "Alimentació complementaria autoregulada BLW" al mail eco-mama@hotmail.es o per whatsapp al 646382320

També ports consultar:
Descripció d'activitats
Calendari
Facebook
web

Fonts d’informació:
-          “El niño ya come solo” (Gill Rapley. Tracey Murkett)
-          “El meu nen no menja” o “Mi niño no me come” (Carlos González)
-          “Un regal per tota la vida” (Carlos González)
-          Article primeros solidos (Carlos González) a serpadres.es  
-          www.baby-led.com
-          http://www.who.int/mediacentre/news/statements/2011/breastfeeding_20110115/es/
-          http://www.aeped.es/



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada